Soms zijn dingen erg voorspelbaar. Het was te verwachten dat na de regulering van online kansspelen we overstelpt zouden worden met gokreclames. En zo geschiedde.

Ook was het te verwachten dat hier binnen de kortste keren flinke kritiek op zou komen. Dit gebeurde ook.

En het is ook te verwachten dat er binnenkort veel strengere regels komen voor gokreclame. De SP en de ChristenUnie dienen daar een voorstel voor in.

Landen als Spanje, Italië en België hebben deze exercitie al eerder gedaan. Alle drie de landen begonnen op dezelfde manier als Nederland, verstrengden verschillende keren de regels en hebben nu alle drie zo ongeveer een verbod op gokreclame.

Zelfregulering in de gokbranche, is tot nu toe in geen enkel land gelukt. Ook in Nederland komt er weinig terecht van zelfregulering. Met de twee staatsgokbedrijven, Holland Casino en de TOTO, voorop.

Verbod op gokreclame rondom sportwedstrijden

Reclames voor online gokken mogen niet voor 21:00 uur uitgezonden worden op televisie. Dat gebeurt ook niet.

Na 21:00 uur worden er wel reclames uitgezonden voor online gokken. Screenforce becijferde dat tussen 21:00 uur en 06:00 uur slechts 2,8 procent van alle reclamespotjes reclame zijn voor gokken.

Dat lijkt mee te vallen, maar daarbij willen we wel aantekenen dat gokbedrijven natuurlijk hun momenten kiezen om hun aansporingen om te gaan gokken in de ether te slingeren. Je ziet relatief veel gokreclame rondom uitzendingen die interessant zijn voor (potentieel) publiek voor goksites. En relatief weinig gokreclame rondom uitzendingen die niet interessant zijn.

In de praktijk zie je dus veel gokreclame tussen en na bijvoorbeeld wedstrijden van het Nederlands elftal over wedstrijden in de Champions League.

De SP en de ChristenUnie storen zich hieraan. Ze wijzen erop dat er veel kinderen en jongvolwassen ook na 21:00 uur nog televisie kijken, als bijvoorbeeld het Nederlands elftal speelt of Ajax een wedstrijd speelt in de Champions League. Screenforce becijferde ook dat rondom belangrijkste voetbalwedstrijden ongeveer een kwart van de reclamespotjes reclame is voor gokken. Daar moet dan wel bij aangetekend worden dat gokreclames vaak ‘twin spots’ zijn. Dat wil zeggen een langere reclamespot in combinatie met een korte ‘reminder’ op het einde van het reclameblok.

De SP en de ChristenUnie willen ook dat gokreclames op internet alleen tussen 21:00 uur en 06:00 uur getoond mogen worden. Hoe de SP en de ChristenUnie dit in de praktijk voor zich zien, zal moeten blijken uit hun voorstel.

Irritatie over frequentie en toon van gokreclames

Niet alleen politici storen zich aan gokreclames. Ook verslavingsdeskundigen en consumenten laten zich horen op social media. Ze storen zich niet alleen aan de hoeveelheid gokreclame op televisie, maar ook aan de toon.

Tegen de NOS laat Tony van Rooij, namens het Trimbos Instituut, weten zich zorgen te maken over de jolige toon van veel gokreclames. Zijn conclusie: de gokindustrie zoekt de grens op van wat mag en lijkt daarbij soms grenzen te overschrijden.

De Reclame Code Commissie bevestigt dat er al de nodige onderzoeken lopen naar reclames van gokbedrijven. In een zaak volgt binnenkort de uitspraak.

Wat vindt CasinoBazen ervan?

Eerlijk is eerlijk: sinds 1 oktober is er veel reclame voor gokken op televisie te zijn. En vrijwel zonder uitzondering zijn de televisiespotjes met gokreclame bloedirritant. Niet alleen op televisie en internet kom je gokreclame tegen, ook in het straatbeeld. En dat gokbedrijven de grenzen actief opzoeken, is een understatement.

Neem bijvoorbeeld de televisiespotjes van Holland Casino Online. Daar zie je mensen in de auto gokken en zelfs tijdens een belangrijke vergadering op het werk. Da’s uiteraard niet bepaald een heel goed voorbeeld. Iemand die tijdens een belangrijke vergadering op het werk zit te gokken, heeft op z’n minst een gokprobleem.

Holland Casino adverteert niet alleen op televisie. Ook langs snelwegen en stations ontkom je niet aan reclames van Holland Casino. Op het station van Eindhoven – terwijl relatief veel jongeren afhankelijk zijn van het openbaar vervoer om naar school en werk te komen – is een levensgroot billboard te zien, waarop teksten staan als “na het stappen met vier boeren naar huis”, “nu wordt het spannend” en een verwijzing naar Holland Casino.

station-eindhoven

Ook in de reclame van Batavia Casino – Ja, ja, Batavia – wordt er overal gegokt. In bed, aan de ontbijttafel, in de auto en zelfs op het toilet. En het geld knalt uit de laptops.

Toto

De reclame van de TOTO duurt maar liefst ’n minuut. De hoofdrol is weggelegd voor twee knuffelbeesten die zich vermaken in Las Vegas. Ook Hans Klok speelt mee in deze reclame. De reclame is duidelijk niet gericht op bejaarden.

Voor de reclamecampagnes voor sportwedden en “verantwoord spelen” zijn de ex-profvoetballers Wesley Sneijder en Nathan Rutjes ingehuurd. Actieve beroepssporters inzetten bij reclamecampagnes inzetten mag niet, over ex-beroepssporters zegt de wet niets. Dus dat mag. Maar het blijft wel raar dat Wesley Sneijder en Andy van der Meyde wel ingezet mogen worden, maar de rechtsback van TOP Oss niet.

Reclames van de TOTO zijn ook te vinden langs de snelweg en op internet. Vooral op internet vliegt de TOTO regelmatig uit de bocht.

De “Geluksvogel van de week” is een speler die een flink bedrag wint. Over het algemeen gaat het om spelers die met flinke inzetten spelen. Bijvoorbeeld € 200 per spelletje Crazy Time.

toto-hoge-inzet

De TOTO lijkt mensen die niet hoog inzetten sowieso niet stoer te vinden. Op Twitter doet de TOTO laatdunkend over spelers die met zogenaamd lage inzetten spelen:

toto

En dat doet de TOTO vaker:

toto-winst-slots

Tijdens sportwedstrijden mag er geen reclame gemaakt worden over live weddenschappen op die wedstrijd. Toch doet de TOTO dat gewoon. Bijvoorbeeld tijdens de interland Nederland – Gibraltar:

toto

Klap op de vuurpijl is de slogan “Zet in & win”. Alsof inzetten automatisch betekent dat je wint:

toto-willem-2